I syfte att uppfylla de villkor som följer av Avtalet och att underlätta nämndens kommande arbete har nämnden fastställt följande arbetsordning. Nedan följer den fastställda arbetsordningen.
1 §
Bakgrund
Av 8 § (LO) respektive 7 § (Unionen) i förhandlingsprotokollet till Avtal om arbete i etableringsjobb följer att Parterna överenskommit om att inrätta en partssammansatt nämnd för prövning av vissa frågor kopplade till etableringsjobb, Avtal om inrättande av partssammansatt nämnd för prövning av vissa frågor kopplade till etableringsjobb (Avtalet). Av Avtalet följer bl a på vilka grunder nämndens prövning ska ske och hur nämnden ska vara sammansatt.
I syfte att uppfylla de villkor som följer av Avtalet och att underlätta nämndens kommande arbete har nämnden fastställt följande arbetsordning (2-7 §§).
2 §
Inrättande av den partssammansatta nämnden
Från och med den 1 januari 2024 inrättas en partssammansatt nämnd (Nämnden) för prövning av de frågor kopplade till etableringsjobb som följer av Avtalet.
3 §
Nämnden består som följer av 2 § Avtalet av sex personer, tre personer utsedda av Svenskt Näringsliv, två personer utsedda av LO respektive en person utsedd av Unionen. Parterna har möjlighet att vid sidan av nämndsledamot utse en adjungerad ledamot vardera utan röst- och yttranderätt som kan bistå vid arbetet med utredning och förslag på beslut respektive bistå med den skriftväxling och övrig kommunikation som kan behövas i nämndens arbete och i samband med att beslut fattas.
4 §
En arbetstagarorganisation respektive en arbetsgivare kan på de villkor som följer av Avtalet hänskjuta frågor till nämnden. Hänskjutande sker genom att frågan skriftligen tillställs någon av Parterna. Från den 1 februari 2024 kommer det att finnas möjlighet att digitalt hänskjuta en fråga till nämnden. Information om den partsammansatta nämnden, dess uppdrag och kontaktuppgift kommer då också finnas tillgänglig på Parternas respektive hemsida. När Part mottagit en fråga som hänskjutits till nämnden tar denne kontakt med övriga Parter, tillser att de får del av frågan och eventuellt kompletterande underlag och kallar ordinarie jämte adjungerade ledamöter skyndsamt till ett sammanträde. Nämnden sammanträder normalt i Svenskt Näringslivs lokaler.
5 §
Frågor som hänskjuts till nämnden ska föregås av förhandlingar enligt 18-21 §§ i Avtal om arbete i etableringsjobb. Begäran om nämndprövning anses inkommen det datum den hänskjutits till Part (normalt det tidigaste datum som e-post eller motsvarande skickats digitalt till rätt adress alternativt den dag då frågan på annat sätt skriftligen kommit någon av Parterna till handa). För att underlätta nämndens prövning torde normalt underlag från förhandlingarna som föregått hänskjutandet biläggas och i annat fall efterfrågas av den Part som mottagit frågan. Nämnden bereder även motparten tillfälle att yttra sig och kan därutöver inhämta ytterligare information som bedöms kunna underlätta nämndens ställningstagande.
Normalt bör det vara tillräckligt att vardera sidan bereds tillfälle till ett yttrande i sak i syfte att säkerställa en skyndsam och effektiv handläggning.
6 §
Nämndens beslut ska vara skriftligt och tillställas båda parter vid samma tidpunkt. I det fall beslutet är sådant att det förutsätts komma till Arbetsförmedlingens kännedom ska det samtidigt skickas till myndigheten.
7 §
I de fall endera partssidan vid oenighet och lika röstetal vid beslutsfattande så begär följer av 2 § i Avtalet att en opartisk ordförande ska utses för att slutligt avgöra frågan. Parterna svarar med lika delar för kostnaden för den opartiske ordföranden. I övrigt står vardera part för egna kostnader för prövning i nämnden.


